Fandom

Elder Scrolls wiki

Whiterun (Skyrim)

37sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Whiterun er hovedstaden til Whiterun Hold og ligger i sentrum av Skyrim og er derfor Skyrims handels knytepunkt. Med sin belligenhet har den et godt naturlig forsvar på en haug som overser tundraen ammen med murene og palisadene utgjør dette et formidabelt forsvar.

HistorieRediger

Whiterun liggrt på den østre enden av sitt Hold, på tundra slettene som ligger midt i Skyrim. Det ble grunlagt av Jeek of the River som var captein på Jorrvaskr. På oppdagelsen av the Skyforge. bygde han og hans menn den store øll halen Jorrvaskr, som på den tiden var den eneste bygningen på haugen. Nå er Whiterun blit en stor by men med følelsen av en mindre landsby. Den sentrale posisjonen til byen og lette adgang gjør den til en av de mest sukses rike byer når det kommer til handel.

Når man nærmer seg byen ser man fort slåttet Dragonsreach som dominerer utsikten. dens historie kan følges helt tilbake til den første æraen, da kong Olaf One-Eye kuet dragen Numinex i en legendarisk duel med Thu'ums på toppen av Mount Anthor og brakte dragen som fange tilbake. Det var da det store slåttet ble ombygd for å være et bur for Numinex som har sitt hode som pynt i the Great Hall.

Tilfeldig wiki